علامه عسکری در مناظره با بن‌باز، با اشاره به طواف همۀ مسلمانان به دور مقبرۀ حضرت‌اسماعیل(ع)، عقاید وهابیت را به چالش می‌کشد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، تاریخ بیانگر پیروزی‌های فراوان علما و مراجع شیعه در مقابل مفتی‌های وهابی در مباحث مذهبی است. یکی از این پیروزی‌ها، ماجرای بحث و مناظرۀ علامه عسکری مقابل بن‌باز، مفتی مشهور عربستان است که در ادامه به نقل از کتاب «مرزدار مکتب اهل‌بیت(ع)» آمده است.

در یکى از سفرهایى که به مدینه داشتیم، مصادف شده بود با تأسیس «جامعة الاسلامیه». بزرگ سادات مدینه بدون اطلاع من به جامعة الاسلامیه رفت و براى دیدار از آنجا وقت گرفت و به آن‌ها گفت: بزرگ علمای بغداد به دیدن این مکان می‌‏آید. آن‌ها هم به گمان اینکه من از علماى اهل سنت هستم (به خاطر شهر بغداد) اجازه دادند.

من با آیت‌اللّه شهید سیدمهدى حکیم و یکى از دوستان به جامعة الاسلامیة رفتیم؛ پس از ورود ما (با عمامۀ سیاه من و سیدمهدى حکیم) آن‌ها متوجه شدند که شیعه هستیم، لذا به بن‌باز (مفتى بزرگشان که نابینا بود) اطلاع دادند ما شیعه هستیم.

در آنجا من شروع کردم به صحبت کردن و گفتم: متأسفانه دشمنان ما، با هم متحد هستند و اگر براى هر کدامشان اتفاقى بیفتد به کمک همدیگر می‌‏روند، اما ما مسلمان‌‏ها این‌طور نیستیم، مسلمان‌هاى فلسطین و الجزائر گرفتارند و نیز شاید خبر نداشته باشید در ایران دانشگاهى داریم به نام «فیضیه» که در آنجا دانشجویان علوم دینى را کشتند و حادثه خونین کشتار مدرسه فیضیّه را شرح دادم (چون سفرم به حج بعد از حادثه کشتار مدرسۀ فیضیه بود).

وقتى که صحبتم تمام شد، بن‌باز کمى به جلو آمد و گفت: انتم مشرکون اسْلِمُوا ثَم اطلبوا من المسلمین ان یتحدوا معکم؛ شما مشرک هستید، اوّل مسلمان شوید بعد از مسلمانان بخواهید با شما وحدت داشته باشند.

من هم گفتم: نحن نشهد أن لا إله إلا اللّه وحده لا شریک له و أن محمّدا عبده و رسوله وأنّ الکعبة قبلتنا و أن القرآن کتابنا، أما أنتم ترمون عامة المسلمین بالشرک؟!؛ ما گواهى می‌‏دهیم به اینکه هیچ خدایى جز الله نیست، او بی‌همتاست و شریکى ندارد و گواهى می‌دهیم که محمد(ص) بندۀ خدا و رسول اوست و کعبه قبلۀ ماست و قرآن کتاب ماست، اما شما به عموم مسلمانان تهمت مشرک بودن می ‏زنید؟!

گفت: چطور؟

گفتم: الطواف حول القبر شرک؟ آیا طواف کردن دور قبر (بنا به عقیدۀ شما) شرک است؟

گفت: شرک است.

گفتم: اذن فالرسول اللّه و الصحابة و جمیع المسلمین وأنتم و نحن مشرکون؛ [با این حرف شما] پس رسول‌خدا(ص) و صحابۀ او و تمامى مسلمانان و شما و ما مشرک هستیم!

گفت: چگونه مشرکیم؟

گفتم: درون حجر اسماعیل قبر اسماعیل و هاجر است، و ما در انجام طواف، دور حجر اسماعیل طواف می‌کنیم، پس در واقع دور قبر طواف می‌کنیم!

بن‌باز سکوت کرد و جوابى نداشت که بدهد.

بعد گفتم: ما روایت داریم که رسول‌خدا(ص) فرمودند: «جُعِلَتْ لى الأرض مَسْجداًو طهوراً؛ زمین براى من محل سجده و طهارت قرار داده شده است». یعنى هر آنچه که بر روى آن تیمم صحیح است، سجده هم صحیح است. حال وقتی یک شیعه روى یک قطعه خاک (مهر) در مسجد پیامبر(ص) سجده می‌کند چرا مأمورین شما با خشونت و لگد آن خاک را پرت می‌کنند؟!

باز هم جوابى نداشت که بدهد و سکوت کرد. در این هنگام یک عالِم مصرى به کمک بن‌باز شتافت و موضوع بحث را تغییر داد.