شهید آیت‌الله مطهری ضمن رد انتصابی بودن ولایت فقیه، بر انتخابی بودن آن تصریح کرده و ولایت فقیه را عین دموکراسی معرفی می‌کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، یکی از مباحثی که اخیراً بر سر زبان‌ها افتاده است مسئلۀ انتخابی یا انتصابی بودن ولی فقیه به عنوان رهبر سیاسی جامعه است. این مبحث قدیمی به این علت مجدداً مطرح شد که رئیس جمهور کشورمان، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، بر انتخابی بودن ولایت فقیه تأکید کرد.

به همین مناسبت جا دارد به بیانات شهید آیت‌الله مرتضی مطهری در مورد ولایت فقیه رجوع شود زیرا وی شخصیتی کم‌نظیر در این‌گونه مسائل بود. بنابراین در ادامه، متن و فیلم بیانات صریح آیت‌الله مطهری در تأیید «انتخابی بودن ولی فقیه» آمده است.

ولایت فقیه عین دموکراسی است

ولایت فقیه این نیست که فقیه خودش در رأس دولت قرار بگیرد یا خودش بخواهد عملاً حکومت و کار اجرایی کند.

نقش فقیه در کشورهای اسلامی و بالأخره در یک کشور اسلامی که ملتزم و متعهد به اسلام است و اسلام را به عنوان یک ایدئولوژی پذیرفته است نقش یک ایدئولوگ است نه نقش یک حاکم.

وقتی که مردم یک ایدئولوژی را پذیرفته‌اند قهراً برای ایدئولوگ آن‌هم نقشی قائل هستند یعنی ایدئولوگ است که نظارت می‌کند برای اینکه مشخص شود ایدئولوژی درست اجرا می‌شود یا درست اجرا نمی‌شود. ایدئولوگ باید مشخص کند این شخص که می‌خواهد به عنوان مجری قانون و در کادر اصول این ایدئولوژی حرکت کند و می‌خواهد رئیس دولت بشود، آیا صلاحیت چنین کاری را از نظر آن ایدئولوژی دارد یا ندارد؟

ولایت فقیه، ولایت ایدئولوژیکی است و اصلاً خود فقیه را مردم انتخاب می‌کنند که این خودش عین دموکراسی است. فقیه و مرجع را چه کسی انتخاب می‌کند یا چه کسی انتصاب می‌کند؟

ولایت فقیه اگر یک امر انتصابی بود، مثلاً هر فقیهی به وسیلۀ فقیه قبل از خودش تعیین شده بود و او به وسیلۀ فقیه قبل از خودش به طور خاص تعیین شده بود، ممکن بود اینجا بگوییم که این خلاف اصول دموکراسی است و نظیر سلطنت موروثی می‌شود اما ولی فقیه را خلاف سلطان و شاه، خود مردم انتخاب می‌کنند، رهبر را خود مردم انتخاب کردند، مرجع را خود مردم به عنوان یک صاحب‌نظر در این مکتب، انتخاب می‌کنند.

بنابراین ولایت فقیه چه منافاتی با اصول دموکراسی دارد؟! و چه تناقضی میان جمهوری بودن و اسلامی بودن است؟! اینکه شکل حکومت موقت باشد و محتوا اسلامی باشد، تناقض است؟! یعنی اگر شکل حکومت، دائمی و موروثی بود، آن‌وقت با اسلامی بودن تناقض ندارد؟! چه رابطه‌ای اینجاست؟

 

دریافت
مدت زمان: 3 دقیقه 27 ثانیه