همایش «به سوی توسعۀ دیار گروس» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مسئولان و فرهیختگان بیجاری برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از خبرگزاری رسا، همایش «به سوی توسعۀ دیار گروس» پنجشنبه با حضور محمدرضا نعمت‌زاده، سردار مرتضی طلایی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مرادی، سید محمد بیاتیان، ابوالقاسم تختی، رضا شیخی و جمعی از فرهیختگان بیجاری در مجتمع فرهنگی آدینه برگزار شد.

توسعۀ بیجار نیازی به دولت ندارد

تختی در ابتدای این همایش با تأکید بر ایجاد همدلی در جهت رشد و توسعۀ بیجار گروس یادآور شد: هر ساله گردهمایی را در تهران و بیجار برگزار می‌کنیم که سال قبل آقای نعمت‌زاده به بیجار آمدند و خود ایشان پیشنهاد همایش توسعه را داده بودند چراکه دیده بودند بیجار، افراد تحصیل‌کرده‌ای دارد. با این‌حال همایش تشکیل نشد اما مردم به صورت خودجوش برای این مورد تلاش کردند و ظرف دوسال‌ونیم، امسال مجمع تشکیل شد و این اولین همایش رسمی آن است.

مدیر مجمع همدلان بیجار گروس تأکید کرد: اگر جمعیت 400 هزار نفری بیجار دست‌به‌دست هم بدهند شاید برای توسعۀ بیجار گروس، اصلاً نیازی به دولت نباشد.

مواد آهنی بیجار نباید منتقل شود

در ادامۀ این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مرادی در مورد مشکلات بیجار گروس گفت: رشد معکوس جمعیتی بیجار، آزاردهنده است و علت آن بی‌کاری است؛ آن‌هم با وجود ظرفیت معادنی که کارشناسان گفتند 200 میلیون تن مواد آهنی در منطقۀ حسن‌آباد است و نباید این مواد به شهری دیگر انتقال یابد.

امام جمعۀ شهرستان بیجار در تبیین راهکار اصلی مشکلات شهرستان بیجار اظهار کرد: کارشناسان به بیحار بیایند و طرح بدهند و آنچه در منطقه قابل اجراست انجام بدهند تا منطقۀ گروس با نعمت‌های الهی که دارد توسعه پیدا کند. به همین منظور خود مردم باید همت کنند.

وی در پایان سخنانش با انتقاد از عملکرد نمایندۀ بیجار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متأسفانه نماینده‌ای که شعارهای خوبی هم داشت، من ندیدم بعد از راه‌یابی به مجلس حتی به بیجار آمده باشد و لااقل برای توسعۀ بیجار نیامد.

کار مطالعاتی و ایجاد صندوق توسعه، دو نیاز بیجار برای تولید فولاد است

در ادامۀ این مراسم، سردار مرتضی طلایی با تسلیت شهادت آتش‌نشانان ساختمان پلاسکو در تبیین مشکلات بیجار گفت: متأسفانه برنامه‌های توسعه به دلیل نداشتن پشتوانۀ پژوهشی، اقداماتی مناسب نبوده است که امروز عوارض آن را می‌بینیم پس باید از شعار به عمل روی بیاوریم و توسعۀ همه‌جانبه را مورد نظر قرار بدهیم که زیرساخت آن نیز توسعۀ فرهنگی است.

وی افزود: من دو پیشنهاد برای توسعۀ بیجار داریم؛ یکی اینکه کار مطالعاتی بشود که سندی برای توسعۀ بیجار باید باشد و در آن، صنعت فولاد، صنعت فرش بیجار و صنعت گردشگری مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم من این است صندوق توسعه برای بیجار گروس تشکیل بشود و این صندوق سرمایه‌گذاری بکند تا به همت بازوان توانمند تک‌تک شما، بیجار به سرعت توسعه پیدا خواهد کرد چون نمی‌توان به اقدامات دولتی خوشبین بود.

نائب رئیس شورای شهر تهران با درخواست میزبانی همایش بعدی مجمع همدلان گروس تأکید کرد: علاوه بر بخش‌های صنعتی باید به بخش فرهنگی نیز توجه شود چراکه اگر شهری سنگ‌فرش طلایی نیز داشته باشد اما از نظر فرهنگی پایین باشد فایده ندارد.

کاهش جمعیت، مهمترین مشکل بیجار است

در ادامۀ این مراسم، شیخی در مورد ذخایر آهن بیجار گفت: 106 میلیون تن ذخایر معادن سنگ آهن بیجار است و ظرفیت یک‌ونیم میلیون تن کنسانتره تا پایان امسال خواهیم داشت.

کارشناس معادن در تبیین ملزومات تولید فولاد اظهار کرد: برای فولاد ذخایر خوبی داریم اما نیاز به آب داریم که به ازای هزار هر یک تن فولاد، 8 مترمکعب آب نیاز داریم و در کل 12 میلیون مترکعب در سال، نیاز به آب داریم.

وی ادامه داد: همچنین برای چرخۀ فولاد نیاز به برق داریم که می‌توانیم کمبود آن را از زنجان، تأمین کنیم. همچنین نیاز به گاز داریم که در آن‌هم مشکلی نیست چون بیجار شاهراه گازی است.

وی افزود: برای این کارخانجات نیاز است روزانه 800 کامیون عبور کنند که باید شرایط جاده‌هایمان را در نظر بگیریم.

شیخی در مورد مشکل اصلی تولید فولاد بیجار گفت: ما همۀ نیازهای تولید فولاد را داریم اما مهمترین مشکل ما کاهش جمعیت است اما در هر صورت باید بیش از 70 درصد امور مربوط به تولید فولاد باید در داخل بیجار صورت بگیرد.

مجتمع فولاد، حق بیجار است

در ادامۀ این مراسم، بیاتیان گفت: مهترین درخواست ما، فولاد است و می‌گوییم که بیش از 80 درصد معادن سنگ آهن در بیجار است بنابراین مجتمع فولاد، حق بیجار گروس است.

دولت نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند

در ادامۀ این مراسم، نعمت‌زاده در مورد مبنای طرح سیمان بیجار گفت: طرح‌هایی که با فشار سیاسی و برخورد سیاسی صورت گرفته به نتیجه نرسیده است بلکه طرح‌ها باید مبنای علمی داشته باشد و به همین منظور سیمان بیجار، چهار ماه طول کشید تا ارزیابی شود و زمین انتخاب شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد سیاسی‌کاری‌های نمایندۀ بیجار در مجلس اظهار کرد: امسال 70 مورد از من سؤال شد که وقت مرا گرفت، برای توسعه باید همدلی داشته باشیم، باهم فکر کنیم و باهم کار کنیم.

نعمت‌زاده در مورد آمارهایی که دربارۀ جابه‌جایی جمعیت از بیجار به تهران صورت گرفته است اظهار کرد: نباید غلو کنیم که 400 هزار نفر بیجاری در تهران است! چگونه ممکن است شهرستانی که 140 هزار نفر در خودش جمعیت دارد، 400 هزار نفر جمعیت در تهران داشته باشد؟!

وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد سرمایه‌گذاری دولت در صنعت گفت: دولت طبق سیاست‌های اصل 44 نمی‌تواند سرمایه‌گذاری کند و ما در بخش صنعت، هیچ ردیف بودجه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداریم. امسال برای حمایت از توسعۀ صادرات 300 میلیارد در نظر گرفته شده اما خزانه پولی ندارد در حالی که سال در حال تمام شدن است. پس مردم باید پای کار باشند و دولت حمایت کند.

وی افزود: ما امسال 4300 طرح نیمه‌کارۀ صنعتی داشتیم و برنامه‌ریزی کردیم تا کلاً 5 هزار طرح تکمیل شود. برخی می‌گویند واحدها خوابیده است اما امروز خوابیده یا 8 سال پیش خوابیده است؟!

سرمایه‌گذاران خصوصی و تأمین آب، دو نیاز اصلی بیجار برای تولید فولاد است

نعمت‌زاده در مورد تأسیس شرکت تولید فولاد در بیجار گفت: من یک‌سال‌ونیم پیش موظف کردم در بیجار شرکت تأسیس کنند و پایۀ تولید فولاد از ابتدا تا آخر باشد و ما مصمم هستیم تولید فولاد در استان کردستان به وجود بیاید و صنایع پایین‌دستی نیز رشد و توسعه پیدا کند.

وی افزود: اگر طرح‌ها درست انتخاب شود و براساس مطالعه باشد هیچ ریسکی برای سرمایه‌گذاری نیست. سرمایه‌گذاری ما در بیجار نیز استثنایی بوده است تا سرمایه‌گذاران خصوصی نترسند و وارد عمل شوند.

وی ادامه داد: باید اهل عمل باشیم وگرنه با گله کردن و نق زدن چیزی درست نمی‌شود بلکه باید با فکر و عمل، کار را جلو برد. باید کاری کنیم که حداقل، دیدگاه مسئولین را به سمت سرمایه‌گذاری بکشانیم و این با بازدید مدیران و بالا بردن روحیۀ آنان و ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذاران ممکن است.

وی افزود: برخی تشکل‌های بزرگ مثل بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید و نهادهای مختلف را باید به سمت سرمایه‌گذاری در شهرتان بکشانید چون دولت به عنوان سرمایه‌گذار در صحنه نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سخنانش در مورد نیاز بعدی بیجار برای تولید فولاد گفت: نیاز بیجار برای تولید فولاد، آب است و البته نگاه به آب باید بلندمدت باشد و باید آینده‌نگر بود.

گفتنی است در پایان همایش «به سوی توسعۀ دیار گروس» بیانیه‌ای تهیه و قرائت شد.