استاد کوشا با اشاره به اطمینان انبیاء(ع) از دیدگاه‌هایشان گفت: آن‌ها در مقابل نقدها نیز هرگز متوسل به پرخاش و خشونت نمی‌شدند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، استاد محمدعلی کوشا به تازگی تقریظی بر یادداشت دکتر عبدالکریم سروش در مورد «نقد معارف دینی» زده‌اند که در زیر، اصل یادداشت و تقریظ استاد را می‌خوانیم.

دکتر سروش: معرفت، چنانکه پوپر گفت، از طریق نقد سامان می‌پذیرد و معرفتِ دینی هم از این قاعده مستثنی نیست.

مؤمنان باید آرام آرام بپذیرند که نقد علمی و اخلاقی و تاریخیِ قرآن و حدیث و انبیاء و اوصیاء، لازمۀ عقلانیت است و حرمت نهادن به نقد، عین حرمت نهادن به عقل است. عاشقان نیز نباید بهراسند که نقد چهرۀ معشوقشان را مخدوش کند، بلکه به حکم ایمان باید انتظار داشته باشند که زرّ ناب دیانت از کوره نقد، پاک‌تر و ناب‌تر سربرآورد و سیاوش‌وار از آتش امتحان به سلامت بگذرد. آن‌که خداوند عالمیان است در واقعۀ خلقت آدم، قال و مقال عالمی را از عرش‌نشینان می‌شنود و ازنَفَس فرشتگان ملول نمی‌شود.

نقد کردن؛ نه توهین است، نه تمسخر، نه شبهه‌پراکنی، نه دشمنی و ریشه‌کنی، بل رواج خردورزی است و رشد دین‌شناسی و ارتقاء آستانۀ تحمّل و مدارای دینی...

باید به دوران ماقبل ارتدوکسی بازگشت و همه‌چیز را از کفر و ایمان، حلال و حرام، وحی و نبوّت، حق و تکلیف و فقه و کلام از نو، سیّالیّت بخشید.

استاد کوشا: درود بر شما.

آری، چنین است؛ کسانی که از نقد می‌هراسند در واقع نه اطمینان درستی به دریافت‌های خود دارند و نه در مسیر رسیدن به یقین هستند.

تحمل نقد، نشانۀ اعتماد به نفس یا خواستن حرکت واقعی به سوی یقین است.

اینجاست که انبیای‌الهی(ع) کمترین تزلزلی در نقد دیدگاه خویش احساس نمی‌کردند و در مقابل نقدها نیز هرگز متوسل به پرخاش و خشونت نمی‌شدند.

مطالعۀ سیرۀ پیامبراکرم(ص) با این نگاه، اهمیت فراوانی دارد.