حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا در تبیین بخشش پیامبر(ص) در اوج قدرت گفت: شاهد این مدعا اقدام پیامبر در زمان فتح مکه به دست مسلمانان است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی کوشا یکشنبه شب در مراسم عزاداری ایام رحلت پیامبراسلام(ص) و شهادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) که با حضور اقشار مختلف مردم و در محل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: پیامبر‌اسلام(ص) در اوج قدرت می‌بخشید و هیچ‌گاه کینه‌ای نبود؛ در جنگ احد با وجود جسارتی که بر پیکر عموی گرامی ایشان شده بود، در مقام انتقام برنیامد و حتی مسلمانان را از بدگویی آنان منع می‌کرد.

پیامبراسلام(ص) خود را مستثنی از قانون نمی‌کرد

وی افزود: پیامبرگرامی‌اسلام(ص) در یکی از آخرین سخنرانی‌های دوران حیات خود در بالای منبر اعلام کرد که اگر کسی حقی بر گردن من دارد همین جا اعلام کند؛ پیرو این سخن فردی اعلام کرد که یک بار عصای شما بر بدن من اصابت کرد و مرا آزرده خاطر کرد و پیامبر(ص) نیز دستور داد تا همان عصا را آورده و گفت در همین دنیا مرا قصاص کن و آن فرد نیز با بزرگواری رسول‌خدا(ص) اعلام کرد که من شما را بخشیده‌ام.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: رسول‌الله(ص) در یکی از سخنان خود می‌فرمایند: «آیا شما را خبر ندهم که چه کسانی آتش دوزخ بر آنان حرام است؟ گفتند: چرا، ای پیامبر خدا. فرمود: آنان که متین و با وقار و سنگین‌اند (یعنی جلف و سبک نیستند)، و آنان که نرم‌خوی‌اند (یعنی خشن و اهل خشونت نیستند)، و آنان که خونگرم‌اند (یعنی به مردم نزدیک‌اند و در غم و شادی آنان شریک‌اند و بی‌تفاوت نیستند)، و آنان که آسان‌گیرند (و مردم را به سختی و درماندگی نمی‌کشانند).» (ثواب الاعمال، ص381)

خود را باید با ارزش‌ها و آرمان‌های پیامبر(ص) تطبیق دهیم

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا با تأکید برا ینکه پیامبراسلام(ص) برای تربیت صحیح انسان‌ها و ایجاد دگرگونی مطلوب در انسان‌ها از منظر عقیده، اخلاق و عمل مبعوث شد، اظهار کرد: اگر ما مدعی هستیم که مسلمانی و از دستورات پیامبر(ص) پیروی می‌کنیم باید خود را با ارزش‌ها و آرمان‌های مدنظر ایشان تطبیق دهیم.

وی با اشاره به پیوند عمیق پیامبر(ص) با جوانان و با بیان اینکه نسل کنونی جامعه ما نسلی عقل‌گرا و پرسشگر است، گفت: ما نمی‌توانیم در مقابل نسل امروز که شور و عطش دانستن دارد فقط روی تعبد تأکید کنیم؛ در هجوم اطلاعات دامنه‌دار جهانی که نوعی تلاطم را به وجود آورده جوانان امروز نیازمند مایه‌های فکری استواری هستند که در حوزه و دانشگاه برخیزد.

نسل امروز به دنبال آگاهی و آزادی است

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: نسل امروز به دنبال آگاهی و مخصوصاً آزادی در اطلاع‌رسانی و تحزب است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم نسل امروز متفاوت از نسل گذشته بوده و با وجود عقلانیت اعتقادی نسلی معنویت‌گراست اما تکلیف‌گرا نیست؛ از این روی باید بر اساس همین ملاحظات نیازهای فکری و معنوی جوانان را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کوشا تأکید کرد: نسل کنونی جامعه، نسلی است که دغدغه آینده دارد و نیازمند عالمانی آشنا به زمان و آموزه‌های اصیل اسلامی است و دقیقاً با ملاحظه همین دو مقوله می‌توان بسیاری از ابهامات آنان را برطرف کرد.

باید در مقابل نسل امروز جامعه انتقادپذیر باشیم

وی ادامه داد: باید در مقابل نسل امروز جامعه انتقادپذیر باشیم و ادبیات گفتاری و نوشتاری ما متناسب با شرایط امروز باشد و سعی نکنیم عقاید خود را بر این نسل تحمیل کنیم چراکه هیچ نتیجه‌ای از این کار نخواهیم گرفت.

استاد حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود با تسلیت سالروز شهادت امام‌حسن‌مجتبی(ع) گفت: بر اساس آموزه‌های امام دوم شیعیان هیچ ملتی به رشد و ترقی دست نمی‌یابد مگر اینکه امور خود را با مشورت پیش ببرد.