استاد کوشا بیان کرد: بخشی مهمی از این فضائل در بیان آراء و اندیشه‌های گوناگون و ویژگی‌های ائمه(ع) است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، استاد محمدعلی کوشا در پاسخ به این سؤال که ذکر فضائل ائمه(ع) چه فایده‌ای دارد، مطلبی را بیان کردند که در ادامه آمده است.

ذکر فضائل، تنها مقدمه‌ای برای شناخت آن بزرگواران است.

نخست باید آنان را شناخت که چه کسانی و دارای چه ایده‌ها واندیشه‌هایی بوده‌اند؟

بخشی مهمی از این فضائل در بیان آراء و اندیشه‌های گوناگون و ویژگی‌های شخصی، شخصیتی، علمی، اجتماعی و سیاسی آنان است که بدون مطالعه آن راهی برای شناخت واقعی آنان وجود ندارد.

اما آثار برجای مانده از آنان در درجه نخست، شاگردان و اصحاب آنان و در مرحله بعدی، منقولاتی است که به عنوان «مجموعه روایات و احادیث» از اهل‌بیت(ع) نقل شده است.

«نهج البلاغه» و «غررالحکم و دررالکلم» از امیرالمؤمنین(ع)، «صحیفه سجادیه» از امام‌زین‌العابدین(ع) و «مجموعه ادعیه» از امامان(ع) را دست‌کم نگیرید که دنیایی از معرفت به روی اهل‌اش می‌گشاید.

اما اینکه تا حدودی در مورد تدوین آثار آنان با تفسیر معقول، شاید کار چندان دقیقی هنوز عرضه نشده باشد.

حقیقت این است که عالمان محقق باید، بر اساس قرآن و روایات اهل‌بیت(ع)، به تدوین بسیاری از موضوعات در هر زمانی بپردازند. در فقه از جهت کمیّت کار پرحجمی انجام گرفته، ولی ازجهت کیفیت و انطباق با مسائل حقوقی روز به ویژه در سطح بین‌الملل هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم!

به هرحال توجه به فضائل اهل‌بیت(ع) به معنای توقف در فضائل آنان نیست.

باید ببینیم سیره و روش زندگانی آنان چگونه بوده و هر یک در برهه زمانی خویش به عنوان وارث پیامبراکرم(ص) چه راهکاری برای درست‌زیستی ارائه کرده‌اند.

آیا جامعه سیاسی ما به نامه 53 نهج البلاغه به عنوان «منشور سیاسی - اجتماعی اسلام شیعی» عمل کرده و می‌کند؟! و قس هذا باب فعلل و تفعلل!!!