آیت‌الله طالقانی در تبیین بایستگان تصدی مسئولیت در نظام اسلامی گفته بود: مدبر امر کسانی هستند که حرکت انقلاب را ایجاد کردند و پیش بردند.

 

به گزارش وبگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، بخشی از سخنان آیت‌الله سیدمحمود طالقانی که اوایل پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیان شده است برای ثبت در تاریخ، به همراه فیلم آن در ادامه می‌آید.

«در انقلاب ما این‌هایی که نزوع کردند، حرکت کردند، از جان گذشتند، در خیابان‌ها ریختند، سینه سپر کردند، متأسفانه می‌بینیم که این‌ها در یک جهت واقع شدند و چه بسا به حساب نمی‌آیند. اما آن‌هایی که در حواشی بودند، آن‌هایی که با همان میز و صندلی و پست و مقام و پول سر جای‌شان بودند می‌خواهند مدبر امر بشوند!

حال آنکه مدبر همین‌هایی هستند که حرکت را ایجاد کردند، همین‌هایی که پیش بردند، این‌ها هستند که باید حساب بیایند؛ خب، آن‌ها هم بیایند و کمک بکنند ولی اصالت «فالمدبرات امرا»، دنبال «والنازعات» است. آن‌هایی که نزوع کردند و این‌جور از جا کنده شدند خیلی فرق دارند.

ما این چند مدت از نزدیک در این انقلابات می‌دیدیم کسی بود که بچه‌اش را می‌بوسید در خیابان در مقابل گلوله می‌فرستاد و آن کسی که شب درب خانه‌اش را می‌بست مبادا زن و بچه‌اش بیرون بیایند و مبادا چشم زخمی به آن‌ها بخورد. این‌ها باید مدبر امر باشند یا آن‌ها باید مدبر امر باشند؟! و این، مسئله‌ای است که همیشه در نهضت‌های اصیل، آن‌هایی تدبیر امور و شئون مردم را باید در نظر بگیرند که از ابتدا از جان و علائق و وابستگی‌ها آزاد شدند و رو به هدف رفتند.

یا حتی آن‌هایی که الان می‌خواهند مدبر امر شوند جزء همان مستکبرینی هستند که امروز طرفدارهای مستضعفین شده‌اند! این‌گونه، انقلاب به نتیجه نمی‌رسد.»

 

دریافت
مدت زمان: 1 دقیقه 42 ثانیه