اگر امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید طبعاً آن‌هایی که ظالمند قدرت را به دست می‌گیرند و بدی و ظلم و تجاوز می‌کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، 29 آذرماه 1388 یعنی 9 سال پیش در چنین روزهایی، آیت‌الله العظمی حسینعلی منتظری دار فانی را وداع گفته و به ملکوت اعلی پیوست. به همین مناسبت، فیلم و متن گلچینی از آخرین سخنان و نصایح ایشان که خطاب به مردم و حاکمان است در ادامه تقدیم شده است.

 

دریافت
مدت زمان: 8 دقیقه 18 ثانیه
 

خدا به نظام وجود، به همۀ ما و سراسر وجودمان و اعمال‌مان احاطه دارد، قدرت و توانایی هم دارد، و مهمتر از همه عادل است و عدالت دارد، کارهای‌اش سیاسی و خاصه خرجی نیست بلکه از روی عدالت رفتار می‌کند، بنابراین انسان‌ها باید از عدالت خدا، وحشت داشته باشند. یکی هم اعمال خودمان است؛ کارهای خلافی انجام دادیم، من عرض کردم ما خودمان را مبرا می‌دانیم چون می‌گوییم ما نمازمان را می‌خوانیم، روزۀمان را می‌گیریم و فرضاً دروغ هم نمی‌گوییم و غیبت هم نمی‌کنیم اما خیلی مسائلی هست که ما نادیده می‌گریم، اگر فرضاً در جامعه، ظلم و خلاف عدالت انجام بشود آن‌وقت مسئلۀ امر به معروف و نهی از منکر مطرح است که یک واجب همگانی است و خیلی جاها ما سیاستاً ساکت هستیم و همان سکوت ما بزرگترین گناه است.

کلام امیرالمؤمنین(ع) را فراموش نکنید که در وصیت آخر که ضربت خورده بودند فرمودند: «لَا تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّى عَلَیْکُمْ شِرَارُکُمْ ثُمَّ تَدْعُونَ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ»[1] یعنی امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید، یک امر به معروف و نهی از منکر در امور جزئی داریم مثل اینکه یک زنی حجابش را نگرفته و بگوییم خانم حجابت را بگیر، یک امر به معروف و نهی از منکر هم نسبت به جامعه، حاکمیت و کارهایی که در جامعه می‌گذرد داریم، این‌ها را مردم حق ندارند بی‌تفاوت باشند و حضرت(ع) این را می‌گوید که اگر این امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردید طبعاً آن‌هایی که ظالمند قدرت را به دست می‌گیرند، وقتی شما بی‌تفاوت باشید بَدان سر کار می‌آیند و بدی و ظلم و تجاوز می‌کنند و از قدرت سوءاستفاده می‌کنند آن‌وقت شما می‌گویید خدایا سزای‌شان را بده، اما دردی دوا نمی‌شود، شما دعا می‌کنید ولی مستجاب نمی‌شود، چرا؟ چون راه را خدا گفته است، شما نباید بی‌تفاوت باشید نسبت به آنچه در جامعه می‌گذرد، شما نباید ساکت و آرام باشید و بگویید حالا چه کار به ما دارد، حالا هرچه شد. نه، ما به اندازۀ توان‌مان مقابل مسائلی که در جامعه اتفاق می‌افتد مسئولیت داریم.

مولا امیرالمؤمین(ع) با اینکه ایشان را معصوم می‌دانیم در خطبه‌ای از نهج البلاغه می‌فرمایند: «فَلَا تَکُفُّوا عَنْ مَقَالَةٍ بِحَقٍّ أَوْ مَشُورَةٍ بِعَدْلٍ فَإِنِّی لَسْتُ فِی نَفْسِی بِفَوْقِ أَنْ أُخْطِئَ وَ لَا آمَنُ ذَلِکَ مِنْ فِعْلِی إِلَّا أَنْ یَکْفِیَ اللَّهُ»[2] یعنی از گفتار حق و مشورت عادلانه صرف نظر نکنید و آن را بگویید. البته ما می‌گوییم نه، نگو! امام(ع) می‌گوید بگو برای اینکه من بشر ذاتاً فوق خطا نیستم، البته ایشان معصوم بودند اما ایشان می‌گویند از گفتار حق و عادلانه دست برندارید. بنابراین مردم باید آزاد باشند و حرف‌شان را بزنند، از اول که انقلاب شد مرحوم امام می‌گفت و ما هم به تبع ایشان می‌گفتیم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی. آزادی یعنی مردم باید آزاد باشند، نه اینکه دولت آزاد باشد و مردم جیک نزنند و خفه شوند! بنابراین لازم است مسئولین به این امور توجه کنند. جلوی ضرر و خطا را هر وقت بگیری و از مسیر خطا هر وقت برگردی به منفعت است، حالا یک اشتباه هم کردیم، از اشتباه باید برگردیم، یک عده آدم‌های متدین بی‌چاره را که در انقلاب بودند، قدم و سخن‌شان در راه انقلاب بوده گرفته‌ایم زندان کردیم و بعد می‌گوییم باید بیایند تعهد بدهند و مصاحبه کنند! مصاحبۀ در زندان ارزش ندارد، ما روایات زیاد داریم که این مصاحبه‌ها ارزش ندارد.

بارها عرض کرده‌ام آقایان می‌گویند حفظ نظام واجب است، حفظ نظام از واجبات نفسی نیست، وجوب مقدمی دارد، حفظ نظام برای این است که در سایۀ نظام، ما دستورات اسلام را اجرا کنیم نه اینکه دستورات را به اسم حفظ نظام زیر پای بگذاریم، این غلط است. خدا ان‌شاءالله به حق محمد و آل محمد حالت تنبّه و بیداری به همۀ ما عنایت کند.

وحشت و ترس نداشته باشید، این‌قدر خودسانسور نباشید، ما کم‌کم خودسانسور شده‌ایم. بله، معرکه درست نکنیم، بحران درست نکنیم اما دفاع از حق هم بکنیم. من بارها عرض کرده‌ام در اول سورۀ بقره که می‌خوانیم چهار آیه برای متقین است، بعد دو آیه راجع به کفار است، بعد 13 آیه راجع به منافقین دارد، منافق یعنی آدم دورو، یعنی کسی که بر خلاف عقیده‌اش حرف بزند، این بد است، اینکه انسان دورو باشد و خلاف عقیده‌اش حرف بزند بد است، سکوت بهتر از این است که انسان منافق باشد و خلاف عقیده‌اش حرف بزند، در سورۀ نساء آمده: «إِنَّ الْمُنافِقِینَ فِی الدَّرْکِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَ لَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِیراً»[3] پس سعی کنیم منافق نباشیم.

خدا به پیغمبر می‌گوید «إِنَّکَ مَیِّتٌ وَ إِنَّهُمْ مَیِّتُونَ»[4] تو می‌میری و این‌ها هم می‌میرند. مردن حق است، خدا ان‌شاءالله عاقبت‌مان را به خیر کند و آنچه خیر و صلاح ماست برای‌مان پیش آورد.

 


[1] نهج البلاغه، نامۀ 47.

[2] نهج البلاغه، خطبۀ 216.

[3] نساء، 145.

[4] زمر، 30.