حسین کروبی نوشت: اسامی 11 تن از 21 تنی که به لغو 10 ساله شدن رهبری رأی ندادند کتباً برای آقای هاشمی نوشته شده بود.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا به نقل از انصاف‌نیوز، محمدحسین کروبی فرزند حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی کروبی نامه‌ای سرگشاده در پاسخ به نامۀ محسن هاشمی نوشت که در ادامه متن کامل این نامه آمده است.

بسمه تعالی

برادر گرامی جناب آقای محسن هاشمی رفسنجانی

با سلام

پیرو نامۀ مرقومۀ شما به آقای کروبی، با توجه به محدودیت‌های موجود و نیاز افکار عمومی به آگاهی بیشتر پیرامون موضوع رخدادهای مربوط به انتخاب رهبری پس از رحلت امام خمینی، لازم دیدم نکاتی را بیان نمایم.

ابتدا از شما تشکر می‌کنم که خلاف همشیرۀ محترم، پاسخی به دور از عصبانیت و توهین ارائه کردید.

همانطور که می‌دانید چهره‌های سیاسی طی حیات سیاسی خود، تصمیماتی می‌گیرند که آن تصمیمات، یک ملت را به اوج عزت و یا چاه ذلت فرو می‌برد. هر چه مقام فرد بالاتر باشد،‌ شدت و حدت آن عزت و ذلت بزرگ‌تر و بنیادی‌تر است؛ لذا طبیعی است که صاحبان نظر و اندیشه، این تصمیمات را به بوتۀ آزمایش گذاشته و نقد کنند و حتی آن را به چالش بگذارند.

اما پیرامون سخنان آقای کروبی در نامۀ خود به اعضای مجلس خبرگان؛

1. در آن شبی که در نامه روایت شده، آقایان هاشمی رفسنجانی، خامنه‌ای، موسوی اردبیلی، موسوی خوئینی‌ها، امامی کاشانی، جنتی، مؤمن و چندی دیگر از اعضای خبرگان حضور داشتند و آن‌طور که پدرم نقل کردند، کوچک‌ترین بحثی دربارۀ رهبری فردی نبوده و همه دربارۀ شورای رهبری سخن می‌گفتند و اعلام نظر کردند. اما روز بعد در مجلس خبرگان، آقای هاشمی با ذکر خاطره‌ای تحریف شده و ناقص از امام(ره)، موضوع شورای رهبری را به کناری نهاده و با هماهنگی برخی اعضای خبرگان رهبری، بحث رهبری فردی را مطرح و نهایی می‌کنند.

2. در موضوع محدودیت دوران 10 ساله برای رهبری نیز، پس از اینکه این موضوع در دوران حیات امام(ره) تصویب شده بود، به یکباره بعد از رحلت ایشان جامعۀ مدرسین قم نامه‌ای نوشتند و خواهان لغو این 10 سال شدند. آقای هاشمی هم لغو آن را به رأی گذاشتند و با شمارش سطحی آراء، عنوان نمودند که لغو آن رأی آورده است.

همان‌طور که در نامه آمده، پدر حضوراً نزد آقای هاشمی می‌رود و می‌گوید: «این موضوع رأی نیاورد و شما باید یکبار دیگر رأی‌گیری کنید.» حتی یکی از اعضای بازنگری قانون اساسی به خودم گفت که اگر آقای کروبی شفاهی به آقای هاشمی گفتند، من کتباً اسامی 11 تن از 21 تنی که به موضوع رأی ندادند را برای ایشان نوشتم و گفتم که ما به لغو مصوبۀ گذشته رأی ندادیم و شما چطور شمارش و اعلام کردید که لغو این 10 سال رأی آورده است؟ ولی متأسفانه آقای هاشمی حتی به این نامه هم اعتنایی نمی‌کند.

3. اما اینکه تأکید کردید که آقای هاشمی برای رد صلاحیت‌ها در سال 1371 اقدام کردند؛ رد صلاحیت‌ها بعد از رحلت امام و درست از زمانی شروع شد که آقای هاشمی رئیس جمهور شد. آقای هاشمی در آن دوران به خاطر موقعیتی که پس از ارتحال امام برای‌شان ایجاد شد و تا پایان مجلس سوم ادامه داشت، موقعیت ویژه‌ای در حاکمیت پیدا کرده بودند و رد صلاحیت‌ها بدون هماهنگی با ایشان نمی‌توانست انجام شود.

اولین رد صلاحیت‌ها از دومین دورۀ مجلس خبرگان شروع شد که در آن پدرم و برخی دیگر از اشخاص که پیشتر در آن مجلس حضور داشتند رد صلاحیت شدند و این موضوع رد صلاحیت به مجلس چهارم نیز کشیده شد که در آن بیش از 40 نفر از نمایندگان مجلس سوم و بسیاری دیگر رد صلاحیت شدند.

در آن دوران، آقای محمد هاشمی عموی حضرتعالی، رئیس وقت سازمان صدا و سیما، به مدت یک ماه با استفاده از تمام شبکه‌های آن سازمان از یسار و یمین در راستای سیاست رد صلاحیت کنندگان، بمباران تبلیغاتی می‌کرد که به فتنه‌گران رأی ندهید و نتیجه آن شد که پدرم و بسیاری دیگر از نیروهای وفادار به کشور و انقلاب از سپهر سیاسی کشور در آن دوره حذف شدند. این رد صلاحیت‌ها یک بدعت خطرناک و زشت بود که در جمهوری اسلامی پدید آمد و در انتها نیز دامان خود آقای هاشمی و فرزندان ایشان را نیز گرفت.

محمدحسین کروبی