استاد نجیب مایل هروی اگر در کشوری که آن را شیطان بزرگ می‌نامند می‌بود آیا چنین حال و روزی داشت که دارد؟!

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی استاد کوشا، استاد محمدعلی کوشا یادداشتی دربارۀ استاد نجیب مایل هروی ارسال کرده است که در ادامه آمده است.

استاد نجیب مایل هروی از شخصیت‌های بزرگ فکر و فرهنگ ایران‌زمین با جغرافیای بزرگ پیشین آن است.

این فرهنگبان بزرگ زبان پارسی که امروزه در میان ما قدرش مجهول بلکه در اوج غربت و بی‌مهری است، با این دانش والا و تخصص کم‌نظیری که در احیای نُسَخ و کتاب‌های خطی و دانش کتاب‌شناسی دارد فرضاً اگر در کشوری که آن را شیطان بزرگ می‌نامند می‌بود آیا چنین حال و روزی داشت که دارد؟!

امروزه فرهنگ‌سازان زبان و ادب نامداری چون نجیب مایل هروی بیش از هر زمان دیگر گرفتار فرهنگ‌سوزان بی‌ریشه و چپاولگری شده‌اند که پابه‌پای لجن‌مال کردن اقتصاد و سیاست، تیشه به ریشۀ فرهنگ، فضل، فضیلت و تحقیق می‌زنند!

از طرفی مدعی اسلام بدون مرزند و از سوی دیگر برای بیمۀ انسان شریف آزاده و محققی که یک عمر به این مملکت و فرهنگ آن خدمت کرده است به حربۀ غیرایرانی بودن او متوسل می‌شوند! به راستی چگونه است بودجه‌های این کشور بزرگ برای هر امر غیرفرهنگی به دیگر کشورها در سطح هزار میلیاردی‌اش رواست اما چون نوبت به رسیدگی امور معیشت فرهنگ‌بانان نامداری چون نجیب مایل هروی می‌‌رسد به هزار و یک بهانۀ مضحک، شانه از زیر بار مسئولیت خویش خالی می‌کنند!

البته شاید هم حق داشته باشند!

چرا که مدیران بی‌هنر و فرهنگ‌ناشناس چه نسبتی با دانش و هنر و ادب می‌توانند داشته باشند!

ای کاش دست‌کم یاقوتیان ما، نیم‌نگاهی به برخی کارهای طاغوتیان پیشین می‌داشتند!

به قول مرحوم مهرداد اوستا:

از درد سخن گفتن و از درد شنیدن/ با مردم بی‌درد ندانی که چه دردی است!